1. Czy powołanie MAO jest obowiązkowe i jaką powinno przybrać formę?

Każdy beneficjent powinien powołać Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO). Powołanie to powinno mieć formę zarządzenia prezydenta, burmistrza, uchwały Rady Gminy, lub właściwego organu spółki.

 

2. Ile wynosi okres odniesienia przyjęty na potrzeby analizy finansowej?

Horyzont czasowy analizy zależy od rodzaju inwestycji. W przypadku wody i ścieków powinien obejmować okres minimum 25 lat, dla odpadów stałych – minimum 15 lat.

 

3. Który wariant powinien się znaleźć w analizie ryzyka i wrażliwości?

Analiza powinna obejmować 2 warianty: najbardziej prawdopodobny oraz pesymistyczny

 

4. Jaką osobę powinniśmy wpisać jako osobę kontaktową w Instytucji odpowiedzialnej za wniosek?

Jako osobę odpowiedzialną za wniosek w ramach I i II osi priorytetowej należy wpisać:

Z-ca Prezesa Zarządu Adam Liwochowski

tel:  32 757 37 50,

 

5. Czy jest możliwość otrzymania zaliczki?

Jest możliwość uzyskania zaliczki. Jej wysokość jest ustalana na etapie zawierania umowy.

 

"Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko w województwie śląskim" - biuletyn z 2013 roku

"Wykorzystujemy szanse - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013" - biuletyn z 2012 roku

"Dla rozwoju infrastruktury i środowiska" - biuletyn z 2011 roku

"Dla przyszłości regionu - Realizacja PO IiŚ w latach 2008 - 2010"

"SZANSA DLA REGIONU - Realizacja PO IiŚ w 2008 i 2009 roku"

Zasady promocji projektów współfinansowanych z Funduszy Europejskich.

Instytucje uczestniczące w zarządzaniu i wdrażaniu Funduszy Europejskich w Polsce oraz beneficjenci środków unijnych prowadzą szereg różnorodnych działań informacyjnych i promocyjnych poświęconych poszczególnym funduszom, programom i projektom.

Działania informacyjne i promocyjne to obowiązek państw członkowskich, instytucji zarządzających programami i samych beneficjentów korzystających z pomocy unijnej. Obowiązek ten wynika wprost z przepisów prawa wspólnotowego (w szczególności z Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 oraz Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006), a także z dokumentów krajowych, które w sposób bardziej szczegółowy niż unijne rozporządzenia, określają zasady komunikacji Funduszy Europejskich. Na poziomie krajowym głównymi dokumentami dotyczącymi informacji i promocji są Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie informacji i promocji, Strategia komunikacji Funduszy Europejskich w Polsce w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata 2007 – 2014 oraz Plan komunikacji poszczególnych programów.

Obowiązki beneficjentów

Obowiązek prowadzenia działań informacyjno – promocyjnych ciąży także na beneficjentach pomocy unijnej. Beneficjent Funduszy Europejskich realizujący projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Narodowej Strategii Spójności, zobowiązany jest prowadzić działania informacyjne i promocyjne skierowane do opinii publicznej zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu. 

Dokumenty oraz logo niezbędne do realizacji działań informacyjno – promocyjnych w ramach POIiŚ:

  1. Strategia komunikacji Funduszy Europejskich na lata 2007-2013 (dokument zatwierdzony 16 stycznia 2012 r.)
  2. Załącznik nr 1 do Strategii Komunikacji Funduszy Europejskich: Księga Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności,
  3. Wytyczne Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w zakresie informacji i promocji,
  4. Plan Komunikacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (wersja z 3 czerwica 2014 r.),
  5. Zasady promocji projektów dla beneficjentów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 (wersja 2.0 z 16 kwietnia 2012 r. oraz autokorekta IZ POIiŚ, rozdział 6.1.5 z 25 lipca 2012 r.),
  6. Załącznik nr 1 – Zasady stosowania znaku, budowania ciągu znaków oraz projektowania tablic i naklejek w promocji projektów POIiŚ (link do strony www.pois.gov.pl/ZPFE/Strony/Logo.aspx)
  7. Logo POIiŚ oraz Flaga Unii Europejskiej,
  8. Poradnik Jak pisać o Funduszach Europejskich? 

Pomoc techniczna dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013 realizowana jest w ramach dwóch osi priorytetowych:

  • Oś priorytetowa XIV: Pomoc techniczna – Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
  • Oś priorytetowa XV: Pomoc techniczna – Fundusz Spójności.

Podstawowym celem osi priorytetowych pomocy technicznej jest zapewnienie właściwego sprawnego i efektywnego wykorzystania środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko poprzez zapewnienie wsparcia dla zarządzania, wdrażania oraz promocji Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności.

Zgodnie z zapisami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, instytucje z sektora kultury, ochrony zdrowia i szkolnictwa wyższego mogą korzystać ze środków dostępnych w ramach Priorytetu XIV. Instytucje z sektora środowiska, transportu i energetyki korzystają ze środków w ramach Priorytetu XV.

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach jest Beneficjentem XV osi priorytetowej Pomoc Techniczna – Fundusz Spójności w sektorze Środowisko.

Na podstawie Wieloletniego Planu Działań sektora środowiska Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach przygotowuje Roczny Plan Działań na każdy rok realizacji projektu w ramach Pomocy Technicznej. Po zatwierdzeniu Rocznego Planu Działań, WFOŚiGW w Katowicach podpisuje umowę o dofinansowanie z Ministerstwem Środowiska (Instytucja Pośrednicząca).

Ze środków pomocy technicznej współfinansowane mogą być wydatki dotyczące w szczególności następujących działań:

  1. Sprawne zarządzanie programem – związane z zapewnieniem odpowiedniego zaplecza technicznego, wsparciem procesu zatrudnienia umożliwiającego realizację zadań związanych z wdrażaniem POIiŚ, stałego i efektywnego podnoszenia kwalifikacji zawodowych personelu realizującego zadania w ramach POIiŚ. Do wydatków w ramach tego działania można zaliczyć: wydatki na zatrudnienie, wsparcie merytoryczne (analizy, ekspertyzy, doradztwo, tłumaczenia, materiały dydaktyczne, umowy cywilno-prawne itp.), kontrole, audyty, organizację procesu wyboru projektów, zakup sprzętu komputerowego z oprogramowaniem i licencjami, zakup materiałów biurowych, wydatki związane z wyposażeniem, remontami oraz wynajmem powierzchni biurowych, wydatki na podnoszenie kwalifikacji, wyjazdy służbowe, wydatki związane z LSI/systemem FK.

  2. Informacja i promocja – związane z organizacją konferencji/seminariów oraz szkoleń dla beneficjentów oraz potencjalnych beneficjentów; zakup, opracowanie, druk, powielanie publikacji i dystrybucję materiałów informacyjnych i promocyjnych, realizacja działań promocyjno – informacyjnych.

  3. Ewaluacja.
    Wszystkie wydatki kwalifikowane w ramach Rocznych Planów Działań są finansowane ze środków UE w wysokości 85%, pozostałe 15% stanowi wkład własny beneficjenta.

Rola Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach w zakresie realizacji Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

W dniu 25 czerwca 2007 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Ministrem Środowiska a WFOŚiGW w Katowicach w sprawie realizacji Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”. Na podstawie tego porozumienia WFOŚiGW w Katowicach pełni rolę Instytucji Wdrażającej w zakresie realizacji Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” dla dwóch osi priorytetowych:

Oś priorytetowa 1 - Gospodarka wodno-ściekowa
Oś priorytetowa 2 - Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi.

Porozumienie obejmuje realizację projektów o wartości nie przekraczającej 25 mln €, w tym:

  • projektów, które znalazły się na liście projektów indywidualnych - rozpatrywanych w trybie indywidualnym,
  • projektów rozpatrywanych w trybie konkursowym.

Dodatkowo w dniu 14 listopada zostało zawarte porozumienie pomiędzy NFOŚiGW a WFOŚiGW w Katowicach w sprawie przekazania i przyjęcia do realizacji zadań w ramach ww. osi priorytetowych odnośnie projektów „dużych” o wartości powyżej 25 mln €.

Zadania powierzone WFOŚiGW w Katowicach:
Działania w zakresie przygotowania i oceny projektów, w tym:

  • monitorowanie przygotowania projektów umieszczonych w "Indykatywnym Wykazie Indywidualnych Projektów Kluczowych, w tym Dużych”;
  • przyjmowanie i ocena wniosków;
  • przyjmowanie i ocena wniosków składnych w procedurze konkursowej oraz przekazywanie wyników oceny do IP, zawieranie umów z beneficjentami.

Działania w zakresie działań kontrolnych, w tym:

  • przygotowanie planu kontroli u beneficjentów na dany rok kalendarzowy,
  • przeprowadzanie kontroli projektów,
  • sporządzanie i przekazywanie informacji pokontrolnej wraz z zaleceniami do IP,
  • wykrywanie wszelkich nieprawidłowości i informowanie o tym IP.

Działania w zakresie kontroli zawierania umów dla zadań objętych projektem, do których stosuje się przepisy dotyczące zamówień publicznych, w tym:

  • przeprowadzenie, przed podpisaniem umowy o dofinansowanie, weryfikacji spełnienia przez beneficjenta kryteriów gotowości w zakresie zamówień publicznych,
  • sporządzanie planów kontroli i sprawozdań z wykonania planów kontroli,
  • opiniowanie dokumentacji przetargowej (tj. specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ogłoszenia o zamówieniu oraz zaproszenia do złożenia ofert),
  • kontrola prowadzenia postępowania od jego wszczęcia w zakresie poprawności stosowania procedur w zakresie zamówień publicznych,
  • kontrola zawartych umów oraz kontrola prawidłowości zawierania aneksów do umów.

Działania w zakresie kontroli zawierania umów dla zadań objętych projektem, do których nie stosuje się przepisów dotyczących zamówień publicznych, w tym:

  • sporządzanie planów kontroli i sprawozdań z wykonania planów kontroli,
  • kontrola zawieranych umów,
  • współpraca z IP w zakresie opracowania metodyki doboru do kontroli próby procedur zawierania umów,
  • przygotowywanie zbiorczych zestawień dotyczących zawartych umów.

Działania w zakresie monitorowania i sprawozdawczości z realizacji projektów, w tym:

  • bieżące monitorowanie realizacji projektów,
  • sporządzanie i przekazywanie do IP informacji miesięcznych, sprawozdań okresowych, rocznych, końcowych z realizacji działań oraz zbiorczej informacji z raportów z osiągniętych efektów,
  • przekazywanie IP informacji dotyczących postępu finansowego w ramach poszczególnych działań z uwzględnieniem źródeł pochodzenia środków,
  • monitorowanie rezultatów i oddziaływań do 5 lat po zakończeniu realizacji projektów.

Działania związane z zarządzaniem finansowym i rozliczaniem projektu, w tym:

  • prowadzenie systemu księgowego rejestrującego każdą operację związaną z przekazywaniem środków na realizację projektów,
  • przyjmowanie, weryfikacja i zatwierdzanie złożonych przez beneficjentów wniosków o płatność,
  • zatwierdzanie wydatków kwalifikowanych poniesionych przez beneficjentów,
  • dokonywanie płatności zaliczkowych, pośrednich/końcowych na rzecz beneficjentów,
  • odzyskiwanie i zwrot środków nieprawidłowo wydatkowanych od beneficjentów,
  • przesyłanie do IP zbiorczego zestawienia wszystkich operacji finansowych dotyczących działań w ramach wskazanych osi priorytetowych.

Działania w zakresie informacji i promocji, w tym:

  • prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych zgodnie z Planem Komunikacji PO IiŚ na lata 2007-2013,
  • informowanie beneficjentów o zasadach wypełniania obowiązków informacyjnych w zakresie projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej,
  • monitorowanie i kontrolowanie wypełniania przez beneficjentów obowiązków informacyjnych.
 


Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach korzysta ze współfinansowania w ramach pomocy technicznej POIiŚ.

All rights reserved WFOSiGW w Katowicech.