„Gmina niskoemisyjna – w kierunku energetyki prosumenckiej” to ogólnopolska inicjatywa portalu Planergia, mająca na celu promocję wiedzy o niskiej emisji, energetyce prosumenckiej i odnawialnych źródłach energii oraz działaniach w tym obszarze realizowanych przez polskie samorządy.

W ramach akcji pokażemy, jak polskie gminy walczą ze zjawiskiem niskiej emisji, które pojawia się w kraju w jesienno-zimowym sezonie grzewczym i truje nas wszystkich, jak działają na rzecz poprawy efektywności energetycznej i w jaki sposób upowszechniają wiedzę w tym zakresie wśród swoich mieszkańców.

Współdziałając z siecią portali miejskich i regionalnych Nasze Miasto, przy wsparciu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który objął nad akcją patronat, będziemy prezentować dobre praktyki samorządów lokalnych, wpisujące się w tytuł akcji „Gmina niskoemisyjna – w kierunku energetyki prosumenckiej”, a więc ograniczanie niskiej emisji, instalacje wykorzystujące odnawialne źródła energii, energooszczędność w budynkach użyteczności publicznej, poszanowanie energii w obiektach infrastruktury samorządowej.

Gminy same mogą zgłaszać swoją chęć uczestniczenia w akcji, pokazując dokonania, swoje samorządy mogą także zgłaszać mieszkańcy, którzy uznają, że mieszkają w miejscu, gdzie władze lokalne dbają o ograniczenie niskiej emisji, promują OZE i dbają o oszczędzanie energii.

Jeśli myślisz, że Twoja gmina to dobry przykład dla innych, skontaktuj się z nami: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadzwoń: 32 727 51 91

Nasza akcja obejmie także działania edukacyjne związane z energetyką prosumencką, bowiem, jak wykazuje praktyka, znaczenie słowa „prosument” nie jest nadal szerzej znane w polskim społeczeństwie.

Kto to jest prosument? Czy ludzie w ogóle znają znaczenie tego słowa? Sonda brutalnie pozbawia nas złudzeń:

Przypomnijmy, iż prosument to podmiot lub osoba fizyczna, która wytwarza energię w mikroinstalacjach i zużywa ją na własne potrzeby, natomiast ewentualną nadwyżkę sprzedaje do sieci, przy czym ta sprzedaż nie odbywa się w ramach działalności gospodarczej, ani nie stanowi głównego źródła dochodu.