Czy Tychy mają problem z jakością powietrza, czy to jest dobre miasto do mieszkania, jakie innowacyjne rozwiązania zastosowano w Wodnym Parku w Tychach, że nie przynosi strat, jakie są plany na dalszy rozwój?

To pytania, które padły w rozmowie Wioletty Dobras z Maciejem Gramatyką, Prezydentem Miasta Tychy, podczas kolejnego odcinka „Łamigłówek energetycznych i klimatycznych”.

Trolejbusy w Tychach 

Jeden z trzech funkcjonujących systemów transportu trolejbusowego w Polsce obok Lublina oraz Gdyni i Sopotu.

Budowę pierwszej eksperymentalnej linii trolejbusowej rozpoczęto na polecenie wojewody 11 lutego 1982 i uruchomiono 30 września 1982 roku. Trasa miała długość 4 kilometrów i biegła od zajezdni autobusowej ulicami Piłsudskiego i Dmowskiego, do ulicy Jana Pawła II. Tychy wybrano na miejsce eksperymentu ze względu na szerokie ulice, które nadawały się do wprowadzenia komunikacji trolejbusowej. Miesiąc później wojewoda wydał zgodę na rozbudowę sieci. Pierwsze trolejbusy miały oznaczenia cyfrowe: 1, 2, 3, potem wprowadzono oznaczenie literowe: A, B, C, D, E, F, G, H.

26 czerwca 2018 podpisano umowę na budowę sieci trolejbusowej na ul. Sikorskiego wraz z budową nowej stacji zasilającej, co umożliwi zmianę trasy linii E i uruchomienie nowej linii G. Część linii pozbawionej trakcji trolejbusy będą pokonywać na bateriach.

W 2020 roku Tyskie Linie Trolejbusowe rozpoczęły obsługę linii H, na której kursują zarówno trolejbusy, jak i elektrobusy eksploatowane przez operatora.

Trolejbusowa sieć trakcyjna jest zasilana prądem stałym o nominalnym napięciu 660 V. Energia elektryczna dostarczana jest za pośrednictwem trzech podstacji trakcyjnych, zlokalizowanych w zajezdni autobusowej (moc 2×800 kW) przy ul. Budowlanych (moc 3×800 kW)  oraz przy ul. Sikorskiego. Przewód jezdny w postaci miedzianego drutu DJP100 o średnicy 12 mm zawieszony jest na wysokości od 4,50 do 5,70 m nad ulicami. Łączna długość sieci trakcyjnej wynosi ponad 40 km dla pojedynczego toru.

Od 2013 roku trwa sukcesywna modernizacja infrastruktury trakcyjnej. Wymieniono wszystkie zwrotnice elektryczne, skrzyżowania oraz zwrotnice mechaniczne na nowe, umożliwiające szybki przejazd.

Od 1998 roku obsługą linii trolejbusowych zajmują się Tyskie Linie Trolejbusowe, Spółka z o.o. powstała w wyniku wydzielenia ze struktur tyskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Źródło: Trolejbusy w Tychach – Wikipedia, wolna encyklopedia


#FunduszeEuropejskie #ProjektDoradztwaEnergetycznego #pde

WFOŚiGW w Katowicach wraz z 16 partnerami na terenie całego kraju tj. wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz NFOŚiGW w Warszawie realizuje Projekt Doradztwa Energetycznego, który jest finansowany z Funduszy Europejskich z Programu FEnIKS 2021-2027.