Wioletta Dobras tym razem rozmawia z Mariuszem Wasikiem, a tematy spotkania to: Jak zatankować samochód elektryczny, co to jest plug-in, jak zasilamy pojazd elektryczny, ile zużywamy „paliwa” w samochodzie elektrycznym?
Rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych
Podstawowym rozróżnieniem stacji ładowania samochodów elektrycznych, jest ich podział na trzy grupy urządzeń w zależności od miejsca i sposobu wykorzystywania, a także docelowej grupy odbiorców. Należą do nich:
- Ogólnodostępne stacje ładowania, funkcjonujące w przestrzeni publicznej lub półpublicznej.
- Domowe stacje ładowania, instalowane w budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych po spełnieniu przez inwestora określonych warunków.
- Przenośne ładowarki EV, które pozwalają ładować samochód wszędzie tam, gdzie kierowca może skorzystać ze zwykłego gniazda sieciowe lub alternatywnie siłowego, jeżeli ładowarka jest wyposażona w odpowiednie złącze.
Zarówno w kontekście ogólnodostępnych stacji ładowania EV, jak i tych do użytku prywatnego można dodatkowo wyróżnić stacje ładowania AC i DC, które ładują samochody elektryczne innymi rodzajami prądu:
- Ładowarki AC wykorzystujące prąd przemienny – najczęściej spotykany typ ładowarek oferujący wolny typ ładowania pojazdów i posiadający moc znamionową od 3,6 kW (ładowarki mobilne) przez 7,4 kW aż do 11 kW, a nawet 22 kW, które wymagają trójfazowego zasilania. Ładowarki typu AC najczęściej wykorzystywane są w domach jednorodzinnych, w których ładowanie baterii samochodu przez kilkanaście godzin (np. w nocy) nie generuje większych niedogodności i pozwala dodatkowo zwiększyć autokonsumpcję energii w gospodarstwach domowych wyposażonych w instalację fotowoltaiczną;
- Ładowarki DC wykorzystujące prąd stały – coraz częściej pojawiające się w przestrzeni publicznej stacje ładowania, które oferując moc powyżej 22 kW umożliwiają szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych;
- Ładowarki oferujące możliwość pracy zarówno w trybie AC, jak i DC – stacje ładowania posiadające funkcję zmiany trybu zasilania według potrzeby użytkownika i możliwości instalacji ładującej. Ogólnodostępne ładowarki tego typu mogą dysponować mocą nawet 350 kW, co w kontekście 7,4 kW czy nawet 22 kW oferowanych przez ładowarki domowe daje ogromną przewagę w szybkości ładowania. Na rynku można znaleźć również stacje AC/DC do użytku prywatnego. Wówczas ich moc maksymalna oscyluje w granicach 80 kW. Trzeba jednak wówczas pamiętać o przystosowaniu instalacji do takiej ładowarki, a także o początkowych kosztach inwestycji, które z pewnością będą znacznie wyższe niż w przypadku standardowych, domowych ładowarek typu AC.
Źródło: Stacja ładowania samochodów elektrycznych – czym jest i jakie są jej rodzaje? – enerad.pl
#FunduszeEuropejskie #ProjektDoradztwaEnergetycznego #pde
WFOŚiGW w Katowicach wraz z 16 partnerami na terenie całego kraju tj. wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz NFOŚiGW w Warszawie realizuje Projekt Doradztwa Energetycznego, który jest finansowany z Funduszy Europejskich z Programu FEnIKS 2021-2027.