Łamigłówki energetyczne i klimatyczne
Łamigłówki energetyczne i klimatyczne

Wioletta Dobras tym razem rozmawia z Mariuszem Wasikiem, a tematy spotkania to: Jak zatankować samochód elektryczny, co to jest plug-in, jak zasilamy pojazd elektryczny, ile zużywamy „paliwa” w samochodzie elektrycznym?

Rodzaje ładowarek do samochodów elektrycznych

Podstawowym rozróżnieniem stacji ładowania samochodów elektrycznych, jest ich podział na trzy grupy urządzeń w zależności od miejsca i sposobu wykorzystywania, a także docelowej grupy odbiorców. Należą do nich:

  1. Ogólnodostępne stacje ładowania, funkcjonujące w przestrzeni publicznej lub półpublicznej.
  2. Domowe stacje ładowania, instalowane w budynkach jednorodzinnych lub wielorodzinnych po spełnieniu przez inwestora określonych warunków.
  3. Przenośne ładowarki EV, które pozwalają ładować samochód wszędzie tam, gdzie kierowca może skorzystać ze zwykłego gniazda sieciowe lub alternatywnie siłowego, jeżeli ładowarka jest wyposażona w odpowiednie złącze.

Zarówno w kontekście ogólnodostępnych stacji ładowania EV, jak i tych do użytku prywatnego można dodatkowo wyróżnić stacje ładowania AC i DC, które ładują samochody elektryczne innymi rodzajami prądu:

  • Ładowarki AC wykorzystujące prąd przemienny – najczęściej spotykany typ ładowarek oferujący wolny typ ładowania pojazdów i posiadający moc znamionową od 3,6 kW (ładowarki mobilne) przez 7,4 kW aż do 11 kW, a nawet 22 kW, które wymagają trójfazowego zasilania. Ładowarki typu AC najczęściej wykorzystywane są w domach jednorodzinnych, w których ładowanie baterii samochodu przez kilkanaście godzin (np. w nocy) nie generuje większych niedogodności i pozwala dodatkowo zwiększyć autokonsumpcję energii w gospodarstwach domowych wyposażonych w instalację fotowoltaiczną;
  • Ładowarki DC wykorzystujące prąd stały – coraz częściej pojawiające się w przestrzeni publicznej stacje ładowania, które oferując moc powyżej 22 kW umożliwiają szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych;
  • Ładowarki oferujące możliwość pracy zarówno w trybie AC, jak i DC – stacje ładowania posiadające funkcję zmiany trybu zasilania według potrzeby użytkownika i możliwości instalacji ładującej. Ogólnodostępne ładowarki tego typu mogą dysponować mocą nawet 350 kW, co w kontekście 7,4 kW czy nawet 22 kW oferowanych przez ładowarki domowe daje ogromną przewagę w szybkości ładowania. Na rynku można znaleźć również stacje AC/DC do użytku prywatnego. Wówczas ich moc maksymalna oscyluje w granicach 80 kW. Trzeba jednak wówczas pamiętać o przystosowaniu instalacji do takiej ładowarki, a także o początkowych kosztach inwestycji, które z pewnością będą znacznie wyższe niż w przypadku standardowych, domowych ładowarek typu AC.

Źródło: Stacja ładowania samochodów elektrycznych – czym jest i jakie są jej rodzaje? – enerad.pl

#FunduszeEuropejskie #ProjektDoradztwaEnergetycznego #pde

WFOŚiGW w Katowicach wraz z 16 partnerami na terenie całego kraju tj. wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz NFOŚiGW w Warszawie realizuje Projekt Doradztwa Energetycznego, który jest finansowany z Funduszy Europejskich z Programu FEnIKS 2021-2027.