Co wiemy na temat zmiany klimatu, czy edukacja klimatyczna w szkołach jest wystarczająca, jak skutecznie uczyć o klimacie? – to tematy kolejnych Łamigłówek energetyczny i klimatycznych. Wioletta Dobras rozmawia tym razem z: dr Magdaleną Ochwat i prof. dr hab. Piotrem Skubałą z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Czy możemy zatrzymać zmianę klimatu? Jeżeli zmiany klimatu nie da się odwrócić, możemy złagodzić jej skutki i dostosować się do jej konsekwencji. Działania na rzecz łagodzenia zmian klimatu polegają na zmniejszeniu ilości emisji uwalnianych do atmosfery – na przykład poprzez rozwój źródeł czystej energii i zwiększanie powierzchni lasów. W najważniejszych obszarach, takich jak transport, energetyka, przemysł, mieszkalnictwo, gospodarowanie odpadami i rolnictwo, niezbędne są radykalne zmiany.

Przystosowanie się do zmiany klimatu oznacza przygotowanie się na jej skutki i zwiększenie odporności społeczeństwa. Może to oznaczać na przykład efektywniejsze wykorzystanie ograniczonych zasobów wodnych, dostosowanie praktyk rolnych i leśnych, a także przygotowanie budynków i infrastruktury na przyszłe warunki klimatyczne i ekstremalne zdarzenia pogodowe.

Skutki zmiany klimatu często są szczególnie odczuwalne na obszarach i wśród społeczności, które już i tak są podatne na zagrożenia. Przeciwdziałanie zmianie klimatu to także wspieranie najbardziej wrażliwych grup i osiąganie postępów w odniesieniu do innych globalnych wyzwań, takich jak zwalczanie ubóstwa, nierówności i degradacji środowiska. Organizacje międzynarodowe, społeczeństwo obywatelskie, a coraz częściej także młodzi ludzie domagają się podjęcia ogólnoświatowych działań na rzecz walki ze zmianą klimatu.

Źródło: https://youth.europa.eu/get-involved/sustainable-development/what-climate-change_pl

#FunduszeEuropejskie #ProjektDoradztwaEnergetycznego #pde

WFOŚiGW w Katowicach wraz z 16 partnerami na terenie całego kraju tj. wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej oraz NFOŚiGW w Warszawie realizuje Projekt Doradztwa Energetycznego, który jest finansowany z Funduszy Europejskich z Programu FEnIKS 2021-2027.